Gå til hovedindhold

Børnehuset Ole Rømer

I vores vuggestue har vi mange kvadratmeter, mange børn og mange voksne. Vi prioriterer at inddele børnene i mindre enheder – med nærvær og trygge, genkendelige rammer som fundament.

Fem børn sidder sammen i sofa og kigger i bøger
  • Læs op

Indhold

    I Børnehuset Ole Rømer bliver alle – store som små – set og hørt. Vuggestuens liv skaber vi sammen. Vi er et hus med højt til loftet og masser af hjerterum. Vi har en finger på pulsen i forhold til nyeste viden. Vi er hele tiden i bevægelse og på opdagelse i, hvordan vi skaber de optimale rammer for børnenes udvikling, læring, dannelse og trivsel.

    Vi finder den gode relation mellem barn og voksen afgørende for, at vi kan skabe tryghed, trivsel og udvikling for det enkelte barn. Vi er nærværende, deltagende, empatiske voksne, som er tilgængelige for børnene – dette via god stemning, ro midt i travlheden og den gode øjenkontakt. Vi afstemmer børnenes følelser og har en anerkendende tilgang, fx ved at se tingene fra barnets perspektiv og derved forsøge at fokusere på intentionen – frem for handlingen.

    At børn trives og er trygge er en forudsætning for udvikling. Når vi taler om trivsel hos et vuggestuebarn, vil vi fx gerne se, at det viser gå-på-mod, er glad/smilende og kan trøstes, når det bliver ked af det. Det ligger os på sinde at skabe brede deltagelsesbaner, så det enkelte barn kan komme i spil i fællesskabet og legen – med lige netop de styrker og forudsætninger det har.

    Vi har øje for barnets leg. Den selvinitierede leg er vigtig for ”det hele barn”: fantasi, sociale kompetencer, fordybelse, fællesskab, nærvær. Vi voksne er reflekterede omkring vores positionering i forhold til legen: går vi foran ved fx at sætte en leg i gang? Er vi ved siden af og understøtter, så alle børn får plads i fællesskabet og kompetencer til at indgå, bidrage og høre til? Går vi bagved og lader børnene styre legen? 

    Besøg os

    Sådan ser her ud

    Forrige Næste

    Børnehuset Ole Rømer er et stort hus, hvor indretning og organisering understøtter mindre enheder, som vi kan se er gunstige for vuggestuebørn. Til hver stue er tilknyttet et puslerum, en garderobe og et krybberum. Disse praksisfunktioner er placeret tæt på stuen, så det er nemt at komme til og fra. Det betyder, at vi kan arbejde pædagogisk med barnet i disse funktioner og i mindre grupper, når det er nødvendigt. Som en del af organiseringen af mindre enheder i det store, har vi fire indgange, så barn og forældre kan gå ind og ud tæt ved barnets stue og derved undgå at skulle have en masse indtryk – det giver mulighed for en rolig aflevering og afhentning.

    Husets rammer giver plads til bevægelse, udfoldelse, udforskning og fordybelse både inde og ude samt mulighed for at dyrke fællesskaber af forskellig størrelse og på forskellig måde. Vi udnytter al den plads, vi har – den lange gang er en scootergang, hvor børnene kan give den gas, et tidligere tomt rum ved indgangen er et hyggeligt atelier, hvor børnene kan udfolde sig kreativt. Derudover har vi et stort fællesrum, hvor børnene kan tumle og lege stille lege, og en fantastisk stor og naturfyldt legeplads med gode muligheder for motoriske og sansemæssige udfordringer: bakke, skovbund, blødt og hårdt underlag, krydderurter som vi kan dufte til og spise m.m.

    Vi skaber gode læringsmiljøer, som vi løbende optimerer – vi er derfor opmærksomme på vores indretning, valg af aktiviteter, vaner, regler og kultur. Vi ser læring gennem hele dagen – aktiviteter i garderoben, på badeværelset, på vej i krybben, i leg etc.

    Vuggestuen er stueopdelt. Der er 7 stuer med hver 12 børn i alderen 0-3 år og 3-4 voksne: 2 pædagoger og 1-2 pædagogmedhjælpere. Der er 3 voksne klokken 9-11.30 og 2 voksne klokken 11.30-15.00. Om eftermiddagen er stuerne slået sammen 2 og 2 i et team, hvor de samarbejder om teamets 24 børn.

    Vi er et stort hus med fokus på mindre enheder og overskuelighed for børn og forældre. Vi er fælles på legepladsen og i fællesrum og hjælper hinanden ved behov. Stuen er barnets primære fællesskab – det er her vi primært arbejder med faste og kendte rammer, hvor barnet oplever en genkendelighed, meningsfuldhed og forudsigelighed, som er med til at gøre dagen i vuggestuen håndgribelig og sammenhængende og dermed give barnet tryghed.

    Vi arbejder aktivt med børnefællesskaber i større og mindre grupper. Vi har særligt fokus på at inddele børnene i mindre grupper á 2-4 børn og 1 voksen, fordi hjerneforskning viser, at det gavner følelsen af fællesskab, relationsdannelse, tryghed og nærvær, at barnet bliver set og udfordret og muligheden for at barnet udvikler selvstyret/viljestyret opmærksomhed. De mindre grupper kan vi prioritere om formiddagen.

    Af traditioner har vi:

    • fastelavn, hvor børn og voksne er klædt ud – de største slår katten af tønden
    • vuggestuens fødselsdag den 1. marts, hvor vi samles til fællessang og hygge
    • sommerfest for børn, forældre og medarbejdere med hygge og fælles buffet
    • skovtur for børn og forældre
    • julefest med Luciaoptog og fællessang omkring vores juletræ
    Børn maler billeder ved bord udendørs

    Morgenmad

    I Børnehuset Ole Rømer serverer vi morgenmad fra klokken 6.30 til 7.00. Havregryn med mælk eller et stykke rugbrød. 

    Frokost

    I Børnehuset Ole Rømer har forældrene (ved afstemning) valgt, at børnene skal have et forældrebetalt frokostmåltid, som bliver tilberedt i vuggestuens køkken. 

    Vi er vilde med mad uden kemi, og vuggestuen har det økologiske spisemærke i guld. Det betyder, at maden vi serverer for børnene er 90-100 % økologisk.

    Find vuggestuen på denne liste over økologiske spisesteder




    Du er som forælder med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om børnene skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Det gode fælles måltid skal i Frederiksbjerg Dagtilbud danne rammen om hygge, samvær og fællesskab, skabe madmod og maddannelse – og give barnet en forståelse for en god og sund madkultur. Det gode fælles måltid handler for os om god stemning ved bordet og omkring det fælles måltid og om et appetitligt fælles måltid med fokus på madmod og maddannelse. Læs mere i PDF'en herunder.

    Eksempel på en eftermiddagsmadpakke

    Eftermiddagsmad

    I Børnehuset Ole Rømer har børnene madpakker med som eftermiddagsmad. Børnene spiser deres madpakker klokken cirka 13.30 – eller når de vågner fra middagslur.

    Kost og sikkerhed

    I hele Frederiksbjerg Dagtilbud er vi naturligvis opmærksomme på sikkerhed i forbindelse med mad og måltider. Vi har formuleret en retningslinje for kost og sikkerhed i dagtilbuddet. Du kan læse retningslinjen i PDF'en herunder.

    Julefrokost til børnene lavet i vuggestuens køkken

    Når dit barn starter hos os

    Når dit barn har fået en plads i Børnehuset Ole Rømer, vil du som forælder modtage en velkomstmail med flere dokumenter – blandt andet et velkomstbrev, der fortæller hvilken stue barnet skal være på og hvilket nummer du skal ringe til for at lave aftale om opstart.

    Vi har fokus på at skabe en tryg opstart for dit barn og jeres familie. Ud fra vores viden og erfaring laver vi en plan for opstart i samarbejde med dig, så vi på bedst mulig måde kan hjælpe barnet i gang med vuggestuelivet. Vi har respekt og forståelse for, at det at starte i vuggestue er en stor begivenhed for både barnet og dig.

    Vi arbejder ud fra en overbevisning om, at du som forælder kender barnet bedst, og at et godt samarbejde er til barnets bedste. I det gode samarbejde er åbenhed og venlighed vigtige parametre for at skabe tillid. Vi mener, det er vigtigt, at vi gensidigt kan stille undrende, kritiske, opklarende spørgsmål – for os er det at have en konstruktiv nysgerrighed i forhold til familien.

    Mere om samarbejde med forældre

    Under Fælles i dagtilbuddet > Samarbejde med forældre kan du læse meget mere om samarbejdet mellem vuggestue/børnehave og hjem. Du kan blandt andet læse om samtaler og møder, forældreråd, bestyrelse og forældretilfredshed.

    Samarbejde med forældre

    Du kan læse, hvordan vi arbejder med dit barns udvikling, trivsel, dannelse og læring i hele Frederiksbjerg Dagtilbud under Fælles i dagtilbuddet > Dit barns udvikling og trivsel

    Dit barns udvikling og trivsel

     

    Sidst opdateret: 7. november 2023