Frederiksbjerg Børnehus
I vores funktionsopdelte børnehave i store, lyse, moderne rammer lægger vi stor vægt på pædagogernes relation til det enkelte barn og børnefællesskaberne. For at supplere relationen anvender vi piktogrammer for at dagens struktur bliver synlig for børn, forældre og medarbejdere.
I Frederiksbjerg Børnehus er vi særligt optagede af at skabe læringsrum og læringsmiljøer, hvor børnene trives og udvikler sig. Vi har som fokus, at børnene skal føle sig trygge for at kunne mestre det næste, hvad enten det er at klare garderoberutiner, at samle et puslespil eller komme ind og ud af en leg på en god måde. Vi arbejder med at finde det enkelte barns nærmeste udviklingszone og skabe udvikling netop dér. Derfor kan krav og forventninger se forskellige ud fra barn til barn, selvom alle skal følge de normer og den kultur, vi har i vores ramme. Som eksempel har vi samling alle dage kl.9, hvor vi gennemgår dagen, synger, leger eller andet. Der vil altid være mulighed for at børnene kan deltage på egne præmisser. nogen har måske særligt brug for at sidde hos en voksen den dag. Andre observerer legen flere gange inden de tør springe ud i det. ved at have fokus på det enkelte barns deltagelsesmulighed, giver vi barnet den støtte, det har brug for i situationen.
Vores uge og dage er struktureret på en måde, så alle børn kommer i de forskellige funktioner i løbet af en uge, og dermed bliver udfordret i flere forskellige læringsmiljøer. For at skabe en ramme benytter vi visuelle tavler, hvor alle børn og voksne orienterer sig og ”læser” tavlen for at se, hvor de skal være, på hvilket tidspunkt og hvem de skal være sammen med. Det særlige ved denne forudsigelighed er, at det giver plads til fordybelse og nærvær i grupperne – og de voksne bruger deres tid sammen med børnene og ikke på at organisere sig.
Børnehaven ligger i den samme bygning som distriktets skole, Frederiksbjerg Skole. Ligesom de øvrige afdelinger i Frederiksbjerg Dagtilbud samarbejder vi med skolen om skolestart. Da vi bruger flere områder af skolen dagligt, kender børnene skolens faciliteter godt og er trygge ved skolens område, det oplever vi som en fordel for børnene, når de skal starte i skole. Vi har et udvidet samarbejde med skolen om at deltage i fælles aktiviteter og bliver bl.a. ind til historieoplæsning, hvis en årgang har øvet sig og mangler et lille publikum.
Sådan ser her ud
Da børnehaven ligger i samme bygning som Frederiksbjerg Skole, kan du både komme ind til os gennem skolen og gennem vores egen indgang på Sankt Anna Gade.
Vi har store, lyse, moderne lokaler og elsker, at der er plads omkring os. Det, at huset er funktionsopdelt, betyder, at rummene har en funktion – fx konstruktion, kreativt værksted eller motorik. Rummene bærer præg af funktionen og er fyldt med legetøj og materiale til at fylde rummet med aktivitet. I konstruktion er der eksempelvis Lego, byggeklodser og kineck, så vi kan skabe fordybelse omkring en konstruktionsleg. Den voksne kan på den måde – sammen med børnene – lade kreativiteten udfolde sig i rummene uden de store forstyrrelser af anden leg.
Vores legeplads bæger præg af at være en legeplads i midtbyen. Vi opdeler legepladsen i forskellige ”rum”, som børnenes leg tager udgangspunkt i. Vi bevæger os ofte ud på tur i nærmiljøet for at tilbyde børnene et læringsrum med noget mere grønt, fx i skov og ved strand – men vi tager også på tur for at tilbyde børnene et kulturelt kig på ARoS, Moesgaard Museum, DOKK1 m.m.
Frederiksbjerg Børnehus er normeret til 60 børn, og vi er ti voksne fastansat – seks pædagoger, tre pædagogmedhjælpere og en pædagogisk leder.
Vores hus er funktionsopdelt med en ruminddeling, der tager udgangspunkt i forskellige aktivitetsfunktioner. Fx har vi et stort motorikrum, et kreativt værksted og et konstruktionsrum.
Børnene er inddelt i tre grupper – Billerne (modtagergruppe på max 15 børn) for de 3-årige, der starter i børnehave for første gang. Børnene rykkes fra modtagergruppen til en af de andre to grupper, når de er klar til det næste skridt. Det sker efter ca. 6-12 måneder og altid i samarbejde med forældrene.. De to øvrige grupper hedder Spætterne og Blåmejserne, to grupper hvor børnene er fordelt på tværs af alder og som børnene bliver i frem til skolestart.
Dagen er bygget op omkring ønsket om at fremme tryghed, trivsel, alsidighed og at styrke barbets selvforståelse samt deltagelse i forskellige børnefællesskaber. Dette gør vi ved at arbejde med forskellige læringsrum, der skifter mellem at være voksen eller børneinitierede. vores visuelle tavler, viser børn og voksne, hvem der leger hvor og med hvem og skaber overskuelighed i funktionsinddelingen. Dagen starter samlet i hele huset. Kl.9 fordeler børnene sig i deres grupper, holder samling og spiser frugt. Derefter leger børnene på tværs af grupperne kl.9-11, hvor der spises frokost i grupperne. I grupperne arbejdes der ud fra læreplanstemaerne med alderssvarende aktiviteter, der udfordrer på alle niveauer i børnegruppen samt giver oplevelse af succes, når noget lykkes for den enkelte eller i samarbejdet. Derudover mødes børnene tværs af grupperne om formiddagen og eftermiddagen, når vi har udedag mandag og om fredagen. det giver mulighed for ideer og planer på tværs af huset. Onsdag kl.9-11 er de ældste børn samlet i skolegruppen, hvor der arbejdes med forskellige pædagogiske aktiviteter, målrettet de ældste børn i børnehaven. Der er tidspunkter hvor børnene er i voksenbestemte rum og aktiviteter og andre tidspunkter hvor børnene selv bestemmer hvor de vil lege. Efter frokost går vi alle på legepladsen. Her er der fri leg og legestationer og voksne der sætter lege i gang med de børn, der har lyst.
Vi har forskellige traditioner i Frederiksbjerg Børnehus. Vi holder sommerfest, efterårsfest og luciafest, hvor vi inviterer børnenes familier. Vi har fået skabt nogle dejlige traditioner omkring disse fester, hvor vi sammen skaber en stund med hygge, leg og lidt godt til ganen.
Når børnene skal starte i skole (som de kan gøre tre gange om året på Frederiksbjerg Skole), holder vi spring-ud-fest i dagtimerne med alle børn i huset. Skolestarterne får en gave og skal springe ned fra en trappestige – som et symbol på, at de nu springer ud i det næste, de skal i gang med. Vi spiser fælles eftermiddagsmad, som skolestarternes forældre har medbragt. En hyggelig og stemningsfuld dag for børn og voksne i Frederiksbjerg Børnehus.
Frokost
I Frederiksbjerg Børnehus har forældrene (ved afstemning) valgt, at børnene skal have et forældrebetalt frokostmåltid, som bliver tilberedt i køkkenet på Frederiksbjerg Skole, som børnehaven ligger i sammenhæng med.
Vi er vilde med mad uden kemi, og køkkenet på Frederiksbjerg Skole har det økologiske spisemærke i guld. Det betyder, at maden vi serverer for børnene er 90-100 % økologisk.
Find Frederiksbjerg Skole på denne liste over økologiske spisesteder
Du er som forælder med til at bestemme, om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om børnene skal have madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.
Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost
Det gode fælles måltid skal i Frederiksbjerg Dagtilbud danne rammen om hygge, samvær og fællesskab, skabe madmod og maddannelse – og give barnet en forståelse for en god og sund madkultur. Det gode fælles måltid handler for os om god stemning ved bordet og omkring det fælles måltid og om et appetitligt fælles måltid med fokus på madmod og maddannelse. Læs mere i PDF'en herunder.
Eftermiddagsmad
Børnene i Frederiksbjerg Børnehus har madpakker med som eftermiddagsmad. Vi har lavet et lille skriv om madpakker, som du som forælder får, når dit barn starter hos os. Skrivet indeholder vores anbefalinger om den gode madpakke og fortæller også lidt om, hvordan vi støtter børnene ved eftermiddagsmåltidet, så de – i løbet af børnehavetiden – lærer at administrere deres madpakke og kende deres egne behov.
Kost og sikkerhed
I hele Frederiksbjerg Dagtilbud er vi naturligvis opmærksomme på sikkerhed i forbindelse med mad og måltider. Vi har formuleret en retningslinje for kost og sikkerhed i dagtilbuddet. Du kan læse retningslinjen i PDF'en herunder.
Når dit barn starter hos os
Hvis dit barn har fået en plads i Frederiksbjerg Børnehus, modtager du en velkomstmail fra os. I mailen står der, hvem der vil blive barnets primærvoksen, og denne voksne kontakter jer cirka tre uger før opstart. En primærvoksen hos os betyder, at kontakten i starten vil være særligt til ham/hende. Kontakten til både dig og dit barn spreder vi ret hurtigt ud til flere voksne, da vi dækker åbningstiden sammen og er sammen på tværs af grupper i dagligdagen.
I er velkomne til at komme på besøg inden opstart, og vi tilbyder også, at barnet kommer på besøg sammen med sin vuggestue/dagpleje. Hvis du eller vuggestuen/dagplejen finder grund til, at vi mødes til et overleveringsmøde, skal du eller vuggestuen/dagplejen endelig kontakte os for at lave en aftale om det.
Når dit barn starter den første dag, vil du altid være på besøg sammen med dit barn. Dér tager vi en snak om, hvordan de næste dage kunne se ud. Vi har selvfølgelig en idé, men der er stor forskel på, hvordan børn oplever at starte i børnehave.
Hvis dit barn bruger ble, sut og/eller sover til middag, finder vi ud af at fortsætte det her hos os. Når dit barn starter i børnehave, skal det bruge sin energi på at få en god start og ikke på fx at blive blefri på samme tid.
Vi glæder os til at lære dig og dit barn at kende og til at I lærer vores hverdag at kende.
Du kan læse, hvordan vi arbejder med dit barns udvikling, trivsel, dannelse og læring i hele Frederiksbjerg Dagtilbud under Fælles i dagtilbuddet > Dit barns udvikling og trivsel.
Dit barns udvikling og trivsel
Helle Wiberg
Frederiksbjerg Børnehus
Sankt Anna Gade 42, 8000 Aarhus C
Telefon:
41 85 43 79
E-mail: helw@aarhus.dk